Emiliahelena's

Emiliahelena's

måndag 20 augusti 2012

First day@school

Jaa det var den dagen det. Det är inte så ofta man får en ny första skoldag. Jag for till skolan med tomma känslor (=kände inte så mycket, ingen nervöshet, ingen upprymdhet) Jag tror att jag inte var så nervös för att jag hade varit hela förra veckan i skolan på band camp.

Well, det är ett ganska annorlunda skolsystem här! Min skola heter Spruce Creek High School och det finns ca 3000 elever! Skolans maskott är en örn så eleverna är the Hawks. Jag kommer från en skola var det finns 300 elever och i min skola kan man lätt hitta en lugn och tyst plats. I spruce creek är det omöjligt! Kan ni tänka er hur mycket ljud det är i korridorerna? Helt sjukt! När jag hade lunch var jag så trött på ljudet att jag gick ut ur skolan men där fanns säkert 200 elever men det var i alla fall lite bättre :D Skolan börjar 7.22 och man har 7 minuter på sig mellan alla timmar så dom har inga raster bara tid att gå från en klass till en annan. WC har man inte tid med, man skall gå på timmarna. Kl 11 äter alla elever lunch samtidigt! Så man får köa för mat i 40 minuter så jag och min syster packar med egen lunch, vilket är jätte vanligt här och mycket hälsosammare. Lunch har vi en timme. Skolan slutar kl 3.

Det är tystare under lektionerna här än i Finland och de har så mycket mera arbeten och läxor än vad vi har! Det är helt sjukt hur mycket lärarna sätter en och jobba och de har mycket mera prov! Så ni ska vara lyckliga över provvecka där hemma! Lärarna kallar man Mr .. elr Mrs ...
Jag var glad att jag hittade alla mina klassrum, jag hade en fin karta.
Jag träffade många nya människor också som var kul!

Jag har valt en bollsportsklass till hela året och jag hade trott att det bara skulle vara flickor i den men när jag gick in till gympa salen var den full med pojkar, vi är 4 flickor i gruppen -.-

Jag går i klasser som alla lata elever går i för alla bra elever har IB klasser eller Honored klasser och för mig är de vanliga timmarna tillräckligt svåra när de går på engelska. Nu är jag så trött i huvudet eftersom jag har lyssnat intensivt på engelska i flera timmar.

Efter skolan kunde vi inte genast åka hem för ni kan tänka er 3000 elever som skall bort från skolan och över hälften av dom har bil :p

Så min slut point efter en skoldag är att finska skolsystemet är bättre men nog ska det gå bra ändå! Det tar bara lite tid att vänja sig. Det är en intressant kultur det här och en fin erfarenhet att uppleva ett annat skolsystem.




Under sommaren här regnar det och åskar varje dag ca 1 h på eftermiddagen! Det är nästan skrämmande när åskan är över dig!

xoxo

5 kommentarer:

  1. Låter intressant.
    Första dagen i en ny skola känns alltid förbryllande. Idag känns det säkert mycket tryggare o efter några veckor har du vant dej. Hur många elever är ni i klassen? 3000 elever låter ju verkligen mycket på samma ställe. De må bete sig bättre än våra =)
    Lycka till!
    -Laila-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Du har så rätt! Klasserna är inte så stora, ca 20-30 elever! Men skolan är jätte stor! De är ganska likadana som vi finnar :p

      tack, ha det bra! :)

      Radera
  2. Hej Emilia!! :)
    De låter helt super najs allt de här du ha skrivit!! Liite avundsjuk e man nog.. ;) Btw, när kommer skratt-inläggen?? :P Sköt om dej!! Kram elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejj!!!
      TAckkk :))
      hehe ja ska försöka skriva nåt kul nästa gång ;)

      Ha de super!!! kraaaaam!

      Radera