Emiliahelena's

Emiliahelena's

onsdag 19 december 2012

American life

Kära vänner,

Det har gått en tid. Det har hänt massor under de senaste veckorna. Spänn fast era säkerhetsbälten för här kommer mitt längsta blogginlägg ever.

Födelsedagspartyt jag var på 2 veckor sedan var så roligt! Jag gick dit utan att känna riktigt någon och jag tänkte nog att "hur månne detta slutar," det visade sig att det var mycket trevligt och jag fick nya vänner! Flickan som fyllde år hade hyrt ett utrymme med bowlinghall så vi bowlade, dansade, åt mat och småpratade. Jee

Lördagen den 8.12 var en super fantastisk dag. Jag började dagen med att hjälpa till på ett välgörenhetsevenemang med att klistra fast tatueringar på småbarn. Efter evenemanget fick jag se en basebollmatch var kända spelare spelade. Jag visste förstås inte vem spelarna var men min hostpappa kände dem så jag fick en baseboll signerad, som är värd typ 200 euro! De där spelarna tjänar flera miljoner varje år. Alltid roligt att träffa kändisar som man inte vem de är. :)
Dagen var inte slut efter det. Vi körde ner till stranden för att äta middag och första gången i mitt liv  körde jag GO-KART!! Det var häftigt! Jag var faktist inte så dålig.

Söndagen blev det mera sport. Rotary(min organisation) ordnade en bussresa till Jacksonville, var vi såg en fotbollsmatch. Själva spelet är inte så intressant men fiilisen bland alla fans är alltid en trevlig upplevelse. Jag vann $60 i ett vad och jag visste inte ens vad jag slog vad om.
Det var en trevlig dag.

För ett par veckor sedan fick jag världens största chock. Min vän i skolan slutade komma till skolan och vi undrade vart i världen hon kunde vara. Vi trodde bara att hon undvek skolan pga en pojke eftersom hon ofta har pojkproblem. Sedan fick vi veta att hon tar online-klasser(datorn). SEN FICK VI VETA ATT HON ÄR GRAVID! Jag kunde inte tro mina öron. Alltid har man hört berättelser om ungdomsmammor och min syster tyckte om att se på "Teenmom" på MTV men aldrig trodde jag att jag skulle uppleva det. Till mina planer här i USA hörde inte att fara på "babyshower." Jag kommer att hinna se barnet före jag kommer hem för hon är redan i sin fjärde månad och hon märkte först nu att hon är gravid.. Det är en pojke och han är frisk. Vi besökte henne med Sandra och hon börjar redan få en mage! Så underligt men samtidigt är jag glad för hennes skull. Jag tror också att det är en bra upplevelse för mig för det öppnade faktist mina ögon. Jag skulle aldrig kunna ta hand om ett barn så här ung, jag vill se världen först!

En vecka sedan fick jag min andra stora chock. Jag kom in till mitt hissa-klassrum och jag ser två flickor strida. Det var alltså en girl-fight. Jag har aldrig upplevt en sådan. Det var en av de värsta sakerna jag någonsin sett. Flickor som var vänner 1 vecka sedan stred ordentligt och skadade varandra. Jag trodde aldrig att flickor kan skada varandra så, vi använder mera ord. Som tur kom en pojke emellan och stoppade dem. Fast han behövde hjälp att dra dem ifån varandra, så arga var de. Efter timmen såg jag hur den flickan som "förlorade" skyndade sig efter den andra flickan och hoppade på bakifrån och striden var igång igen. Det är avstängda från skolan till efter jullovet.
Vi fick en ny pojke till klassen ca 2 månader sedan och man kunde se mönstret hur han började dejta denhär ena flickan och sedan efter en kort tid gjorde de slut, det var så tydligt! De två stridande flickorna var alltså vänner men sedan märkte jag hur den andra flickan började tala med pojken och det var säkert det som ledde till striden. Amerikanska flickor är elaka. Jag skulle aldrig strida om en pojke heller, vänskap kommer först!

Jag har varit hos min nya familj nu i 3 veckor och jag älskar dem! Jag har haft så god tur med familjer! Jag älskar mitt hus och alla i familjen. Jag har allt jätte bra här. Min lillebror heter Parker och han är världens gulligaste pojke! Jag kan spendera flera timmar och bara spela spel med honom eller se på tv eller något annat kul, han är så söt! Madison, 14 år är så rolig också, hon känns som en riktig syster och sedan har jag Sydney som är min syster, 16 år men hon är också en av mina närmaste vänner här. Mamman i familjen är ljuvlig och pappan är så rolig! Älskar dem! De är så generösa också! De har världens sötaste hund också!
Jag har joinat skolans Track&Field team!! Alltså friidrott! Skulle aldrig ha trott det om mig själv, jag har aldrig gillat sånt men människorna där är så snälla! Teamet består av ca 200 elever. Jag tror jag skall springa långdistans eftersom jag inte är så snabb på korta sträckor. Vi har träning varje dag efter skolan! Jeee nu ska jag i beach-skick! Jag har slappat för länge.

Senaste veckoslutet var jätte nice! På fredag var jag hos Alex övernatten och jag träffade en finsk flicka från Hämeenlinna som var en utbyteselev här förra året men flyttade hit. Det var jätte kiva! Alex bor 2 minuter från stranden, wow!
På lördag besökte vi Orlando med familjen, jag såg det största hotellet jag någonsin sett, det var såå stort och vackert! Vi besökte en is skulptur show och det var inne i ett kylrum, så jag fick uppleva lite kyla denna vinter :D det var roligt att se människor som är vana med värme vara inne i det kalla rummet! På söndag var jag med familjen första gången till deras kyrka, en metodistkyrka! Jag gillade deras "gudstjänst," den var så fri!

Julen är här så snart!! Jag kan inte förstå det över huvudtaget! December har flygit förbi! Jag har inte alls haft julfiilis eftersom det är så varmt. Idag hade jag första gången julfiilis när jag packade in mina presenter och lyssnade på julmusik! Här firar de jul den 25 december. Vi får jullov imorgon och far tillbaka till skolan den 7 januari. Nu har jag tid och skypa, boka tider!! :D ja vill tala me alla!
Jag har inte haft några finska jultraditioner. Jag firade inte självständighetsdagen och ingen Lucia. Becki, jag är säker på att du var super!
Julgubben besökte detta hus den 16, det var en så kul överraskning!! Vi fick alla ett paket var!
Alla här i USA är ju chockade efter lågstadieskjutningarna i Connecticut. Jag kan inte förstå hur någon kan göra så! Små barn som inte har gjort något illa! Många chockerande saker i USA.
Sedan har jag också haft finals i skolan, (sluttermins prov om allt vi lärt oss så här långt).

Houh, jag ber om ursäkt för det okronologiska inlägget men det har hänt så mycket jag vill berätta om. Kanske jag fick ner det viktigaste. Nu skall jag se på X-factor FINAL, go Carly! Hon är så duktig och bara 13 år!

Tusen tack för alla julhälsningar jag fått!

Ha det super

xoxo
Emilia
Bilder från lördag.

Från vänster: hostpappa,jag,Sydney, Reagan(från första hostfamiljen), Madison, hostmamma, och Parker i framraden.

De e is! Madagascar tema.


Lilly!!
Julgubben på besök, jee!












4 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaka!! SÅ FINT att höra att du har det så bra <3 /Anne

    SvaraRadera
  2. Jee! Vad roligt att läsa, kiva att du har det så bra och din familj är trevlig!:)Ha de bäst! Ella hälsar:)
    Kramar, Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, du med!!<3 GOD JUL! Emilia hälsar tillbaka!! :)
      Kram

      Radera