Emiliahelena's

Emiliahelena's

torsdag 25 juli 2013

Postbacken

För er som inte vet sommararbetar jag på Postbacken. På söndag har jag varit där i 3 veckor och sedan blir det ledigt tills skolan börjar. Det här sommararbetet har varit annorlunda för mig på många olika sätt men först måste jag berätta vad Postbacken egentligen är för er som inte vet. Det är en backe med gamla stugor, var det har bott en massa hantverksmänniskor förr i tiden, nu är det ett utemuseum. De flesta stugorna är från 1700-talet. Tillsammans med Manda, Fia och Viktor har vi skött Postbacken under de här 3 veckorna. Jag har lärt mig massor om gamla tider. Till våra arbetsuppgifter hör att ge guidnings-rundvandringar, hålla kaffestugan i gång, sköta fåren och se till att allt ser fint ut på backen. Vi har på oss gamla kläder, och ibland när jag bär vatten ut till fåren känner jag mig som en gammal bondeflicka, något jag aldrig varit. Jag har alltid varit stadsflicka. Jag tycker det har varit ett jätte intressant jobb och det har gett mig många nya erfarenheter. Vi har också haft ett bra team och jag har tyckt om att jobba med Manda, Fia och Viktor! Tack till Manda som anställde mig och tack till Fia och Viktor för att ni är ni. Det kommer nästan att bli ledsamt att säga hejdå till fåren.        

Välkommen till Postbacken!
                                             

kahvineiti Fia




Winters stuga som också kallas mordstugan efter ett mord år 1960.


På lördagar är det hantverksdagar och då finns en smed mm på plats.

folkdans


halmarbete!

min första stjärna, och fastän den är lite sned är jag mycket stålt över den.

det här är en av de godaste smörgåsarna jag ätit. Mumsfilibabba

Vet ni vad som är svårt? 
Att packa ner nybakade bullar som doftar otroligt gott och inte få äta dem.

Säg hej till mina 3 nya babyn.



vad hör inte till bilden?


svar: smartphone


peace to the world






pitkä&pätkä friends since dagis


:)



Trevligt veckoslut alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar