Emiliahelena's

Emiliahelena's

måndag 18 november 2013

SEMINARIUM

Hejsan,

Det här är antagligen min bästa måndag någonsin! Jag hade äran att vara med på ett Nordens samarbete- Seminarium i Helsingfors. Seminariet kostade 300€ men jag och Veera fick det gratis som stipendie av Osla, som gav det till 2 andra årets studerande/gymnasium. Seminariet höll på från 13-18 plus kaffe och buffé. Som moderator fungerade Baba Lybeck, talare var Anders Rusk, Olli Rehn(Kommissionär i Bryssel), Pär Nuder(Sveriges tidigare finansminister), Anna-Maja Henriksson(justitieminister), Maria Rankka, Elina Uutela, Stig Gustavson och ingen mindre än presidenten själv Mr. Sauli Niinistö! Idag stod jag 2 meter ifrån Niinistö, Rehn och Ahtisaari som också var på plats. Jag fick lära mig så mycket om Nordens samarbete, eurokrisen och mycket annat som jag inte tänker ta upp här eftersom många som läser den här bloggen inte är politik intresserade. Endå vill jag säga att Niinistö påpekade att han tycker att svenska språket är viktigt att behålla i Finland pga det Nordiska samarbetet! Det som också glädjde mig var att över halva seminariet gick på svenska, jag fick faktiskt se finnar använda översättningshörlurar för en gångs skull :)

SUPER DAG, TACK!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar