Emiliahelena's

Emiliahelena's

måndag 1 september 2014

#kutsumua



Jag tycker Suomen Lukiolaisten Liitto har kommit igång med en super fin kampanj mot mobbning! Den går ut på att man lägger ut en bild på sig själv, på det sociala mediet, med en lapp där det står ett skällsord som är överstruket och sedan ett annat ord där under vad man skulle vilja att människor tänker i stället.
Orden som jag valde är ord som jag inte hört på många år, men ändå minns jag dem mycket väl. Speciellt läsnörd hatade jag att höra. Bara för att man var bra i skolan och tyckte om att läsa böcker skulle de jävla pojkarna alltid säga det. Eftersom Borgå är så litet så lever ryktet om en person vidare i flera år. Jag tror att flera människor, speciellt från lågstadiet och högstadiet tror att jag fortfarande idag är en läsnörd fastän verkligheten är något helt annat. Mitt provläsande minskade redan i högstadiet men då lyckades jag ännu få bra vitsord. Första året i gymnasiet hörde jag till de elever som fick medelklassvitsord. I USA var det ingen vits att satsa på prov så jag tog det lugnt och var glad och nöjd. Förra året gick jag igenom med medelvitsord igen utan att läsa speciellt mycket.
Idag är jag glad över att jag läste så mycket som liten, det gav mig en bra bas för mitt modersmål och den tråkiga sanningen är att jag idag knappt läser något alls. Jag känner en viss press från släkten och människor inför studentskrivningarna för att de tror att jag skall få fina vitsord när verkligheten är att jag inte själv förväntar mig höga vitsord, det enda jag vill är att gå ut ur gymnasiet och börja pånytt någon annanstans igen.

Sluta mobba och tala skit, ingen mår bra av det! 

När jag nu en gång tog fram kameran kan jag väl visa min nya tröja med samma, tycker så mycket om den eftersom symbolen betyder mycket för mig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar