Emiliahelena's

Emiliahelena's

måndag 20 oktober 2014

20 oktober

Hejsan, jag har många gånger öppnat bloggen men sedan bara blivit och stirra för att jag inte har något att skriva om, inspirationen är dålig. Det är hemskt att vakna på morgonen när det fortfarande är mörkt. Senaste veckan har jag lärt ut matematik och kemi, sett klart den politiska serien House of Cards, ätit min första kräfta och varit på bio.

Förra veckan var jag vikarie i en högstadie skola och det var roligt, jag fick själv sätta upp mina lektioner. Idag hade jag min första dag som skolgångsbiträde, något jag ska vara i två veckor. Nu har jag en annan roll, mera att hjälpa eleverna individuellt. Det känns för mig som om jag är tillbaka i högstadiet, bara att eleverna är latare än för fyra år sedan (eller har jag bara blivit van med gymnasium). Alla elever sitter med sina telefoner och babblar på timmarna och ingen orkar göra något?! Lärarna orkar inte heller hela tiden påpeka om att telefonerna ska sättas bort.. Om det fortsätter i samma fart är vi snart på samma nivå som amerikanerna när det gäller färdigheter i skolan, inte underligt att våra PISA-resultat sjunker. Fastän det här lät negativt har jag tyckt om att vara i skolan, det känns som om man ändå gör en liten skillnad, till exempel idag fick jag några elever att lära sig ekvationer. Sen tycker jag att det är lite komiskt när eleven har räknat två uppgifter tycker hen att hen är färdig och stänger boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar