Emiliahelena's

Emiliahelena's

torsdag 27 november 2014

TAHDON!

Hejsan, jag kan inte somna som vanligt. Det är inte så underligt med tanke på att jag sov en tre timmar lång dagssömn idag.. Anyways, jag hatar den känslan när man ligger och vänder sig i sängen medan man väntar på John Blund. Idag är det Thanksgiving i USA och just idag är jag tacksam för de här fyra sakerna:
1. Att min sista period i Borgå Gymnasium började idag
2. Framtiden känns ljus men ändå lite pirrig för vad som väntar
3. Att jag har världens bästa morföräldrar
4. Att finska samhället reagerar och kämpar för rättvisa #tahdon #jämställdäktenskapslag


Mommo och mofa hämtade min lillajulspresent idag (åt den kanske lite i förtid, haha)

Jag hade tänkt sluta mitt inlägg här, men jag måste ännu lite öppna min mun om den jämställda äktenskapslagen som de röstar om i plenum imorgon. Förra veckan röstade lagutskottet nej mot medborgarinitiativet om att homosexuella ska få samma rättigheter som äktenskapslagen mellan man och kvinna samt adoptionsrätt. Jag kan inte förstå varför i hela fridens namn någon är emot förslaget? Vi lever inte mera på 1980-talet! Det är dags att modernisera vårt tankesätt. Varför ska en person bestraffas för att hen gillar någon av samma kön? Jag kan ännu förstå att konservativa personer tänker att adopterade barn med homosexuella föräldrar blir retade i skolan men jag tror att om samhället skulle vara mera öppet och man skulle lära och visa dem från småbarn att det är okej skulle det inte finnas något att reta för. Dessutom tror jag att två män eller två kvinnor kan ta lika bra hand om ett barn som en man och kvinna! Jag håller tummarna för att vi har tillräckligt med liberalt tänkande riksdagsledamöter imorgon och jag hoppas att det blir en stor och fin demonstration utanför riksdagshuset. Synd att jag inte själv hinner fara och stå där! Som tur har vi riksdagsval i april om morgondagens röstning visar negativt resultat.


Jag vill önska er alla en trevlig Lilla Jul!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar