Emiliahelena's

Emiliahelena's

tisdag 2 juni 2015

Think thought thought

Två dagar i rad har jag funderat på hur mitt följande år kommer att se ut. Staten har ändrat hela ansökningssystemet till högskolor vilket jag inte har något emot, däremot tycker jag det är fel att systemet använder oss som försökskaniner. I år kommer man bara in till en högskola och man får inte skjuta upp sina studier om man blir antagen. Jag har skrivit ett inträdesprov till Åbo som är mitt första alternativ men provet gick inte så bra som jag hade önskat. På fredag har jag anmält mig till ett annat prov, en skola i Helsingfors. Jag har aldrig velat studera i Helsingfors men för tillfället är det min plan B. Samtidigt vet jag inte om det lönar sig att ta emot Helsingfors studieplatsen om jag får den eftersom det nya systemet kommer att införa kvoter för förstahandssökanden i nästa år, hur orättvist är det inte för oss som ska välja om vi tar emot vår studieplats när vi inte vet hur svårt det kommer att bli att söka sig in till en ny skola? Och vad ska jag göra om det blir mellanår? 

Tyckte du den här texten blev lite krånglig och svår att följa med? Välkommen till mitt huvud vad som har pågått i två dagar, men ännu lite mera invecklat. Det här var den förenklade versionen. 

Suck och pust. Jag samt övriga studenter lever i ovissa tider. 
Här är ännu en bild från lördagen  :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar