Emiliahelena's

Emiliahelena's

söndag 26 februari 2017

A brand new me

Under veckoslutet deltog jag i Svensk Ungdoms seminarium A brand new me i Vasa, som mycket handlade om karriär och marknadsföring. Det var ett av de bästa seminarierna som jag deltagit i med mycket inspirerande talare. Vi fick till exempel lyssna till bloggaren Michaela Finne hur hon byggde upp sitt brand och Kalle Ulff som slutade gymnasiet och startade sitt eget couching företag "Kick Ass Management."

Vi fick också lyssna till en person som jobbar med rekrytering på ABB. Hon tipsade om några frågor man ska tänka på innan en arbetsintervju och nu vill jag dela med mig av de tipsen eftersom många säkert har skrämmande sommarjobbsintervjuer på väg.

1. Berätta om dig själv (koncentrera dig på det professionella och på dig som person (max två minuter).
2. Vad motiverar dig? (nämn inte pengar)
3. Vilka är dina svagheter? (svara inte "jag har inga svagheter")
4. Vad gillar du minst hos ditt nuvarande eller tidigare jobb? (tala inte illa om den arbetsplatsen)
5. Varför sökte du den här tjänsten? (säg inte att du "bara vill ha ett jobb")

Var dig själv, ljug inte. Lycka till med intervjun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar