Emiliahelena's

Emiliahelena's

måndag 6 februari 2017

Lite valinfo om mig

Med endast 62 dagar kvar till valet är det dags att presentera mig och vad jag vill jobba för om jag blir invald i Borgå fullmäktige. Det finns många frågor som jag vill jobba för utöver de som jag tar upp nu och ända fram till valet kommer jag att publicera mina åsikter här på bloggen.

Namn: Emilia Mattsson
Kommun: Borgå
Födelsedatum: 4 februari 1995

Jag i tre meningar: 
Hej, jag är en glad och aktiv tjej som är uppvuxen i Borgå. För tillfället studerar jag statsvetenskap vid Åbo Akademi. Borgå är min kära hemkommun och vi unga behöver få vår röst hörd i politiken så därför ställer jag upp i kommunalvalet 2017, jag vill jobba för ett bättre Borgå.

Viktiga politiska frågor för mig:

  • Utbildning och ungas välmående är frågor som står mig närmast hjärtat. Barn och unga är framtiden och det ska också synas i politiken. Vi får inte skära i utbildningen. 

  • Jag är för ett levande centrum och en levande landsbygd. Det ska gå att bo där man vill och det ska t.ex finnas både skolor i centrum samt byskolor. 

  • Jag tror inte att stora centraliseringar ger bättre service och svenskans ställning i vår kommun är viktig för mig. 

Suomeksi: 
Nimi: Emilia Mattsson
Kunta: Porvoo
Syntymäaika: 4.2.1995

Hei, Minä olen iloinen ja aktiivinen nainen joka on kasvatettu Porvoossa. Nykyään opiskelen valtiotiedettä Åbo Akademi:ssa. Porvoo on rakas kotikuntani ja me nuoret tarvitsemme saada äänemme kuuluviin ja siksi olen mukana kuntavaalissa 2017, haluan työskennellä paremman Porvoon puolesta.
  • Koulutus ja nuorten hyvinvointi ovat minulle tärkeitä kysymyksiä. Nuoret ovat tulevaisuutemme ja se pitää näkyä politiikassa.
  • Elävä keskusta sekä elävä maaseutu ovat tärkeitä. Ihminen pitää saada asua siinä missä haluaa, esimerkiksi kouluja pitää olla sekä keskustassa että maaseudulla.
  • En usko että keskittäminen antaa parempia lopputuloksia ja haluan työskennellä ruotsin kielen puolesta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar